Friday 11 May 2012

aurat wanita!

This time we'll discuss about aurat okay! ade sape sape yang tak okay? sorry, no excuses! meh cni duk dengo. penting ni, penting! bahaya bile sebut pasal aurat ni. How many of you knows actually what is aurat? normally orang akan jawab, ofkosla aurat tu rambut, tak boleh dedah sana sini. yes yes, betul betul. I tak cakap pun salah. I mean a deep meaning of aurat. :)


AURAT adalah "setiap yang menyebabkan malu dan membawa aib bagi pemiliknya jika terlihat" masyaAllah.
Dalam Syarah Sunan Ibnu Majah disebutkan ''kullu maa yastahyii minhu wa yasuu`u shahibahu in yura minhu" ~dipetik dari ustazah fatimah syarha :)

so, dah terjawab kan? basically aurat is not just like covering your hair but it included all things that your non muhrim should't see. Ade 3 meaning berkaitan dengan aurat ni sebenarnye. :)

1.Jilbab (Al-Ahzab :59)
2.Hijab (Surah al-Nur)
3.Khimar (Surah al-Nur :31)

err,,what's the different? okay, let me explain to you.

JILBAB:

 Firman Allah SWT telah berfirman di dalam al-Quran al-karim yang bermaksud,“Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, ‘Hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu.’” Surah al-Ahzab, ayat 59.

kalau di tanah Arab, wanita-wanita mereka di sana akan memakai jilbab (jubah) dan mereka akan mengenakan tudung yang singkat kerana jubah yang telah mereka pakai sebenarnya sangat tebal dan keras. berbanding pula di Malaysia, kebanyakan wanita memakai baju kurung ataupun jubah yang kainnya tidaklah setebal sepertimana wanita Arab pakai. sebab itulah mereka disarankan untuk memakai tudung yang labuh sehingga menutupi dada mereka disebabkan oleh pakaian yang kita pakai nipis dan agak menampakkan potongan tubuh badan kita.

Jilbab dalam bahasa Arab membawa maksud baju yang labuh, longgar, dan menjulur sehingga ke bawah seperti jubah ataupun baju kurung dan lain-lain pakaian yang memenuhi syarat yang ditetapkan oleh syariat Islam. 

okay, you get it now? :)
wait, what about hijab??

HIJAB:

many people will get confuse about this actually. doesn't jilbab and hijab is the same? it sounds like same right? but not actually. what's the difference between hijab and jilbab? okay, listen here, don't get confuse :)
Hijab membawa maksud yang lebih meluas sebenarnya. Ia mencakupi segala sesuatu yang menjadi pemisah antara lelaki dan wanita termasuklah jilbab dan khimar. pendek kata, jilbab is more specific. 

see the difference right?:)
now we go to khimar.

KHIMAR:

to be clear, khimar adalah tudung kepala. so, tudung kepala adalah khimar! hehe.

anak murid: ustazah, kenape orang Arab pakai tudung singkat? maknenye mereka tak tutup aurat dengan sempurnalah? mane boleh pakai singkat-singkat. ustazah kan pesan dekat kami kena labuhkan tudung, kena tutup dada.
ustazah: orang Arab mereka pakai jubah yang kainnya cukup tebal dan keras, malah tidak menampakkan potongan badan mereka sekalipun, sebab itulah mereka pakai tudung singkat. tak salah sebenarnya, sebab mereka dah pun memenuhi kehendak syariat. dah tutup aurat dengan sempurna. berbanding dengan kita ni orang Malaysia, pakaian yang kita pakai tidaklah setebal macan orang Arab pakai, malah nipis dan mungkin menampakkan potongan badan, sebab  itulah kita kena labuhkan tudung...paham? :)
anak murid: ohh,,macam tu ye ustazah.hehe.baiklah, saye dah faham! :D



senang kan nak faham? tige benda ni: jilbab, hijab & khimar. Lumrahnya kecantikan wanita sama sekali berbeza dengan lelaki. malah lelaki pula secara fitrahnya lebih gemar pada kecantikan tersebut. sebab itulah dalam Islam menganjurkan cara yang cukup simple dan mudah malah mulia dan bermaruah bagi melindungi para wanita. Subhanallah! One of the best way is by HIJAB!  Islam is a very good package, cukup indah. superb right? :)

SELAMAT BERAMAL! ;)

No comments:

Post a Comment